نمایشگاه کشاورزی

مجوز برگزاری نمایشگاه در سال 1396

 

مقدمه

بررسی روند توسعه اقتصادی در نقاط مختلف جهان در طول زمان حاکی از آن است که کشورهای توسعه یافته، با تکیه بر مزیت‌های نسبی توانسته‎اند از ظرفیت‎های داخلی اقتصادی و نیز فرصت‎های موجود در عرصه بین‎المللی به بهترین شکل استفاده کرده و مسیر رشد، توسعه، افزایش درآمد سرانه و بهبود سایر شاخص‎های توسعه‎یافتگی را به طور همزمان دنبال کنند. بررسی روند تاریخی توسعه اقتصادی کشورها نشان می‎دهد که عمده کشورهای توسعه یافته دنیای امروز، کشاورزی را به عنوان بخش زیربنایی توسعه اقتصادی خود انتخاب کرده و با استفاده از ظرفیت‎های فراوان این بخش توانسته‎اند علاوه بر تامین نهاده‎های مناسب برای رشد سایر بخش‌ها، به توسعه سایر بخش‎ها نیز دست یابند؛ بخش کشاورزی در روند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف نقش‎های متعددی بر عهده دارد که از جمله مهم‎ترین آن‎ها می‎توان تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع بالادستی، تامین نهاده‎هایی مانند نیروی کار، مصرف تولیدات سایر بخش‏های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی، ارزآوری برای کشور و تامین مالی سایر بخش‎های زیربنایی را یاد کرد.

از این رو بخش کشاورزی می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی ایران نیز نقش بزرگی داشته باشد؛ موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت محصولات مختلف بخش کشاورزی، وجود نیروی کار مناسب در روستاها و مراکز تولید، وجود نیروی تحصیل کرده کافی در رشته‎های مرتبط با کشاورزی، وجود مزیت‎های نسبی خدادادی در زمینه محصولات با ارزشی از قبیل زعفران، پسته، گیاهان دارویی، محصولات صنایع غذایی و صنایع دستی مرتبط با بخش کشاورزی و نظایر آن از جمله مزیت‎های موجود بخش کشاورزی ایران است و مشکلاتی نظیر کمبود آب، مصرف بیش از حد نهاده‎های شیمیایی و تولیدات غیرارگانیک از جمله مشکلات و محدودیت‎های این بخش به شمار می‎آیند.

بی تردید توسعه بخش کشاورزی با تمامی ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های مترتب به آن فرآیندی نیست که در کوتاه مدت و بدون تدوین و اجرای برنامه‌های اصولی و صحیح محقق شود، توسعه کشاورزی حکایت از ایجاد تغییرات در بخش کشاورزی می‌کند و ایجاد این تغییرات مستلزم به وجود آوردن شرایطی مناسب برای وقوع آن است تا در نتیجه آن، فرصت‌های مناسب در اختیار کشاورزان قرار گیرد که ایجاد تعدیلاتی درساخت‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه، پی افکندن زیر بناهای فیزیکی مناسب، به وجود آوردن و تاسیس زیر بناهای اجتماعی لازم برای تقویت کشاورزی و تعیین قیمتهای مناسب جهت محصولات کشاورزی از جمله این شرایط است.

 در پایان می بایست به نقش ارزنده و مهم نمایشگاههای بین المللی در تبادل اطلاعات فنی- بازرگانی و آشنائی صاحبان صنایع و پژوهشگران و دست اندرکاران با آخرین دستاوردهای صنعتی و فن آوری روز جهان و تاثیر بی نظیر آن بر رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

 

اهداف برگزاری نمایشگاه :

1- معرفی پتانسیلهای موجود در بخش کشاورزی کشور

2- ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکتهای معتبر داخلی وخارجی

3-آشنایی باآخرین دستاوردها و فن آوریهای تخصصی ارائه شده از سوی غرفه داران خارجی حاضر در نمایشگاه

4-بهره گیری گسترده از تبلیغات درجهت افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت کنندگان

5- واگذاری فضای کاملا تخصصی جهت بازاریابی و معرفی کالاها و خدمات شرکت

 6-افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردهای جهانی

7-ایجاد زمینه های مناسب جهت بحث و تبادل نظر با استفاده از یافته های علمی، تجربیات و تخصص

8-بازار یابی و بررسی امکانات جهت صدور کالا به خارج از کشور

گروه های کالایی  :

 ماشین آلات وادوات کشاورزی و باغبانی ، تجهیزات آزمایشگاهی ، نهاده های کشاورزی، سیستمهای آبیاری، کشتهای گلخانه ای، سازه ها ، تجهیزات و تاسیسات گلخانه ای، مکانیزاسیون کشاورزی، شرکتهای بازرگانی، خدمات فنی مهندسی و مشاور  ، حمل و نقل و خدمات گمرگی ، مراکز علمی و دانشکده های کشاورزی ، ارگانهای دولتی ، بیمه و بانک ،  سایتهای اطلاع رسانی و نشریات تخصصی.